Het segment van compacte crossovers heeft er een interessante toevoeging bij. Lexus gaat met de nieuwe LBX de strijd aan met onder andere de Audi Q2, de Volvo EX30 en de Toyota Yaris Cross. Commercieel gezien geen gekke gedachte, aangezien het verhoogde B-segment de snelst groeiende klasse van het moment is. Maar hoe aantrekkelijk is het nieuwe paradepaardje van Lexus? Wij zijn in ieder geval enthousiast!
Eigenwijs maar herkenbaar
‘Gewoon buitengewoon’: daarmee verwijst Lexus zélf in ieder geval naar de LBX. Een uitzonderlijke auto voor een relatief betaalbare prijs dus. Dat de LBX verre van doorsnee is, valt eigenlijk meteen op in het exterieur. De LBX oogt sportief en eigenwijs. Dat laatste wordt gekenmerkt door een compleet vernieuwde grille: Lexus heeft ervoor gekozen om het kenmerkende Spindle-design te doorbreken. Luidt Toyota Group hiermee een nieuw tijdperk in of vaart dit model haar eigen koers? De L-vormige koplampen van de LBX zijn visueel aan elkaar verbonden en geven de auto het vertrouwde Lexus-gevoel mee, maar wel in een heel nieuw jasje.
Naast de vernieuwde voorzijde springt ook de achterzijde van de LBX direct in het oog. Wat opvalt zijn de achterlichten die in elkaar overlopen, zoals we dat ook al zagen bij de Lexus NX en UX. Niets nieuws dus, maar de fraaie en eigenzinnige vormgeving zorgen wel voor een frisse aanblik.
De Lexus LBX heeft nog een andere primeur: het is de eerste Lexus die staat op het GA-B-platform, waar onder andere de Toyota Yaris Cross op is gebouwd. Qua formaat zijn de twee echter niet identiek, omdat de LBX twee centimeter langer en zes centimeter breder is dan de Toyota. De LBX is dus iets ruimer dan het broertje van zustermerk Toyota, toch blijft het de meest compacte premium-auto die Lexus ooit heeft gefabriceerd.
Rijk uitgerust en vol extra’s
Lexus staat voor luxe en oog voor detail. Als je eenmaal plaatsneemt in de nieuwe Lexus LBX, word je dan ook niet teleurgesteld. Waar de meeste fabrikanten in deze klasse nog wel eens bezuinigen op de gebruikte stoffen en afwerking, heeft Lexus geen concessies gedaan. De auto is standaard bekleed met hoogwaardige materialen die premium aanvoelen. Lexus laat je bovendien kiezen uit vier verschillende modellen met allemaal hun eigen ‘atmosphere’, waarmee je de materiaalsoorten, gordels, stiksels en ook lakkleuren kunt afstemmen op jouw persoonlijke smaak.
Aan keuze überhaupt geen gebrek, want Lexus biedt met de Comfort, Tech, Premium en Advanced Pack verschillende optiepakketten voor het creëren van een optimale rijbeleving. Deze packs geven je de beschikking over allerlei aantrekkelijke opties, van stoelverwarming en Smart Digital Key (waarmee je via je telefoon toegang hebt tot alle functies van de autosleutel) tot aan de zogenaamde Tazuna-cockpit en een Premium audiosysteem van Mark Levinson. Standaard komt de Lexus LBX al met uitgebreide rijhulpsystemen én een groot multimediascherm. Dit instrumentarium is horizontaal georiënteerd en laat de compacte cross-over extra ruim ogen.
Comfortabel en energiezuinig
Tijd voor een kort overzicht met de belangrijkste technische specificaties. Kijken we onder de motorkap, dan vinden we daar bij iedere uitvoering dezelfde hybride-aandrijflijn terug. De Lexus LBX beschikt over een lichte maar zeer efficiënte 1.5 driecilinder benzinemotor, ondersteund met een elektromotor – en twee elektromotoren voor de versies met vierwielaandrijving. Ook de transmissie is bij iedere versie hetzelfde: die vindt plaats met behulp van een comfortabele automaat met 136 pk (100 kWh). Met de LBX manoeuvreer je comfortabel en energiezuinig door het verkeer: op 22 kilometer verbruik je gemiddeld één liter.
Prijzen
Dan de prijzen. De Lexus LBX is in Nederland verkrijgbaar met een vanafprijs van 35.995 euro. Afhankelijk van de gekozen uitvoering en opties kan de prijs oplopen tot ruim 51.000 euro. Wil je de Lexus LBX zakelijk rijden? Dan betaal je de gebruikelijke 22% bijtelling over de catalogusprijs.
Shortlease de Lexus LBX bij Blankert
Flexibel en zorgeloos rijden in de nieuwe LBX? Bij ons shortlease je de Lexus LBX Hybrid Emotion tijdelijk voor een extra scherpe prijs! Deze Hybrid Emotion is bijzonder rijk uitgerust met onder andere digital cockpit, achteruitrijcamera, adaptive cruise control en dodehoekdetectie.
Meer weten? Op deze pagina vind je meer informatie en het actuele tarief.