Als je met je (short)leaseauto op vakantie naar het buitenland gaat, verwacht je niet dat je onderweg pech krijgt. Toch is het belangrijk om op alle scenario’s voorbereid te zijn. In dit artikel beantwoorden we daarom de vragen wat je moet doen bij pech onderweg en of de kosten zijn inbegrepen.
Wat te doen bij pech onderweg
Twijfel je of hulpverlening in het buitenland bij je leasecontract is inbegrepen? Bij de meeste leasemaatschappijen wordt hulpverlening binnen heel Europa geboden, maar neem voor de zekerheid contact op met je leasemaatschappij. Zij kunnen precies aangeven welke kosten voor de hulpverlening doorbelast worden en welke niet.
Dit geldt ook voor vervangend vervoer, mocht je dat nodig hebben. Kun je niet meer verder rijden? Dan zorgt de pechhulp ervoor dat je leaseauto wordt weggesleept. Meestal binnen 24 tot 48 uur wordt er vervangend vervoer geregeld. Afhankelijk van de contractuele afspraken heb je recht op vervangend vervoer, of worden de kosten hiervoor achteraf doorbelast.
Soms kan het voorkomen dat je ter plekke moet afrekenen. Deze kosten kun je achteraf bij de leasemaatschappij declareren. Als de hulpverlening niet in het leasecontract is inbegrepen, kun je altijd een beroep doen op de fabrieksgarantie (binnen de garantietermijn) van de leaseauto.
Goed voorbereid zijn is het halve werk, zodat je met een gerust gevoel op vakantie kunt gaan!