Afgelopen dinsdag, op de derde dinsdag van september, sprak Koning Willem-Alexander traditiegetrouw de Troonrede uit en werd de Miljoenennota en het Belastingplan van het komende jaar gepresenteerd. Wat betekenen de plannen van kabinet-Schoof voor de mobiliteit in Nederland? Wij hebben de belangrijkste uitkomsten op het gebied van mobiliteit voor je verzamelend en op een rijtje gezet.
Accijnsverlaging op fossiele brandstoffen
Goed nieuws voor iedereen die regelmatig bij de pomp staat. De lagere accijns op benzine, diesel en LPG van 2024 blijft ook in 2025 gelden. Bovendien gaat de jaarlijkse indexatie van de brandstofaccijns niet door. De accijns blijft 79 eurocent voor benzine, 52 eurocent voor diesel en 19 euro voor LPG, net als in 2024.
Mrb in 2025: 25% voor volledig elektrisch, 75% voor PHEV’s
Op dit moment betalen eigenaren van een elektrische auto geen motorrijtuigenbelasting (mrb), maar met ingang van 2025 komt daar een eind aan. Vanaf komend jaar wordt de korting op de mrb voor het eerst afgebouwd. In 2025 moet er voor volledig elektrische auto’s een kwarttarief worden betaald en de komende jaren loopt dit tarief geleidelijk aan op naar 100%.
De mrb voor een plug-in hybride auto is in 2024 nog de helft van het tarief van een benzinemodel en dit tarief zal in 2025 stijgen naar 75%. Vanaf 1 januari 2026 wordt het kortingspercentage voor plug-in hybride personenauto’s verlaagd naar 0% en betaal je dus 100% van het reguliere tarief.
Speciaal bpm-tarief voor PHEV’s verdwijnt
Sinds 1 januari 2017 kent de wet op de belasting van personenauto’s en motorrijwielen (bpm) een speciaal tarief voor plug-in hybride voertuigen (PHEVs). Dit speciale tarief is ooit in het leven geroepen om het verschil tussen de geteste co²-uitstoot en de werkelijke co²-uitstoot te compenseren. Vanaf 2025 vervalt dit tarieftabel en worden PHEV’s onder de reguliere bpm-tarieven voor personenauto’s belast. De reden hiervoor is dat de uitstootcijfers tegenwoordig nauwkeuriger kunnen worden bepaald. Dit is goed nieuws voor auto’s met een oude typegoedkeuring. Voor deze voertuigen wordt de bpm waarschijnlijk verlaagd. Auto’s met een nieuwe typegoedkeuring komen er waarschijnlijk minder goed van af.
Bpm-vrijstelling voor bestelauto’s vervalt
Per 1 januari 2025 komt de vrijstelling op de BPM (Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen) voor bestelauto’s te vervallen. Als je een nieuwe bestelbus koopt voor je bedrijf, betaal je straks dus gewoon bpm, net als bij een personenauto.
Doorlopend gebruik bestelauto’s
We blijven nog even bij de bestelauto’s. Ben je ondernemer en heb je personeel in dienst dat gebruikmaakt van een bestelauto van de zaak? Dan is de kans groot dat je bijtelling moet inhouden op hun salaris. Indien je gebruik maakt van de eindheffing doorlopend afwisselend gebruik, dan kun je de belastingheffing voor eigen rekening nemen door jaarlijks 300 euro af te dragen aan de Belastingdienst. Dit bedrag wordt in 2025 verhoogd naar 438 euro per jaar en wordt vanaf 1 januari 2026 jaarlijks geïndexeerd.
Belangrijk om te vermelden
Het was natuurlijk al even bekend, maar ook de bijtelling voor nieuwe elektrische auto’s wijzigt in 2025. De bijtelling is het bedrag dat je betaalt als je een zakelijke auto meer dan dan 500 kilometer in een jaar privé gebruikt. Het tarief dat je betaalt over de eerste 30.000 euro (de zogenaamde bijtellingscap) stijgt van 16% naar 17%. Over het resterende bedrag betaal je het reguliere tarief van 22%.
Naast de bovengenoemde plannen worden er ook voor de komende tijd nog nieuwe plannen voorspeld. Om de lasten tussen de rijders van elektrische auto’s en brandstofauto’s zo eerlijk mogelijk te verdelen, autorijden betaalbaar te houden en elektrisch rijden te ondersteunen zodat klimaat- en energiedoelen kunnen worden gerealiseerd, wil het kabinet in het voorjaar van 2025 een plan presenteren voor een hervorming van de autobelastingen. Wordt vervolgd dus.