De Nederlandse wegen worden steeds veiliger. Daarin is een belangrijke rol weggelegd voor de vele innovatieve veiligheidstechnologieën die in de afgelopen jaren zijn geïntroduceerd. Moderne auto’s zitten steeds vaker volgepakt met rijhulpsystemen die de bestuurder moeten assisteren en die de opmaat zijn voor zelfrijdende auto’s in de toekomst. In deze blog nemen we de verschillende soorten rijhulpsystemen onder de loep en lichten we een aantal veel voorkomende systemen uit.
Veiligheid voorop!
Rijhulpsystemen zijn technologieën die speciaal zijn ontworpen om de bestuurder te assisteren tijdens het rijden. Deze systemen worden ook wel Advanced Driver Assistance Systems genoemd (kortweg ADAS) en vergroten naast de veiligheid ook het comfort. Rijhulpsystemen zijn onder te verdelen in de volgende vijf categorieën:
- Rijassistentiesystemen
- Botswaarschuwingssystemen
- Botsinterventiesystemen
- Parkeerassistentie
- Overige systemen
Zes veelvoorkomende rijhulpsystemen uitgelicht
Er bestaan inmiddels tientallen rijhulpsystemen die elk een unieke functie hebben. Hieronder hebben we zes van de meest voorkomende systemen voor je op een rijtje gezet.
Adaptive cruise control (ACC)
Reguliere cruise control kennen we inmiddels allemaal. Het zorgt ervoor dat de auto een constante snelheid aanhoudt, zonder dat de bestuurder daarbij gaspedaal hoeft in te drukken. Adaptive cruise control houdt de ingestelde snelheid vast en bewaart daarnaast een veilige afstand tot de voorligger. Doorgaans hebben ACC-systemen een snelheidsbereik van 30 tot en met 200 kilometer per uur, maar sommige systemen kunnen zelfs afremmen tot volledige stilstand én daarna weer doorrijden.
Adaptive cruise control vind je onder andere in de Toyota C-HR.
Active driving assistance (ADA)
Active driving assistance gaat nog een stapje verder dan adaptive cruise control en combineert snelheidsregeling met het centreren van de auto op de rijbaan. De bestuurder blijft daarbij verantwoordelijk voor het besturen van de auto. Daarnaast werken sommige systemen alleen onder bepaalde omstandigheden. Active driving assistance vind je onder andere terug in de Tesla Model Y RWD.
Lane departure warning (LDW)
Nader je de wegbelijning of ga je eroverheen? Dan waarschuwt het LDW-systeem je aan de hand van een pieptoon, andere geluidssignalen of een visuele melding in het dashboard. In tegenstelling tot de meer geavanceerde lane keeping assistance, stuurt dit systeem echter niet bij.
De Ford Focus Wagon ST-Line is een van de modellen die is voorzien van lane departure warning.
Lane keeping assistance (LKA)
Je zou lane keeping assistance kunnen beschouwen als een upgrade van lane departure warning. Dit systeem assisteert met sturen om de auto binnen de lijntjes te houden. Een erg handige functie tijdens het rijden op de snelweg, maar verwacht niet dat de auto zichzelf met dit systeem volledig zelf kan besturen. Het is belangrijk dat bestuurders te allen tijde alert blijven, uiteraard met beide handen aan het stuur.
Ben je op zoek naar een auto met lane keeping assistance? Overweeg dan bijvoorbeeld eens de ruime en rijk uitgeruste Volkswagen ID.3.
Automatic emergency braking (AEB)
Automatic emergency braking is een noodremsysteem dat een dreigende aanrijding met een voorligger kan detecteren. Er zijn verschillende soorten AEB-systemen, waarbij sommige systemen ook voetgangers, fietsers of dieren kunnen herkennen. Een groot voordeel van AEB is dat het systeem de bestuurder niet alleen waarschuwt, maar ook zelf ingrijpt door vaart te minderen op het moment dat er niet wordt ingegrepen.
Dit systeem vind je onder andere terug in de BMW 330e Touring M Sport, als onderdeel van Active Guard Plus-functie.
Dodehoekdetectie
Op drukke snelwegen kan het lastig zijn om goed overzicht te houden. Veel ongelukken gebeuren bij het inhalen van andere auto’s omdat voertuigen in de zogenaamde dode hoek over het hoofd worden gezien. Dodehoekdetectie helpt dit te voorkomen door het geven van een waarschuwing via een lichtsignaal in de buitenspiegels.
Onder andere de Volvo EX30 beschikt over deze functie.