Onlangs informeerden we je al over de Prinsjesdagplannen op het gebied van mobiliteit voor 2025. Op de derde dinsdag van september kondigde het kabinet Schoof de nodige veranderingen aan op het gebied van mobiliteit. Maar wat verandert er nog meer per 1 januari 2025 en wat betekent dat voor jou? Voor het gemak hebben we de belangrijkste fiscale thema’s voor je onder elkaar gezet.
Bijtelling in 2025
In Nederland geldt bijtelling voor het privégebruik van een auto van de zaak wanneer je meer dan 500 privékilometers per jaar rijdt. De bijtelling is een percentage dat wordt opgeteld bij je brutoloon. Benieuwd welk bijtellingspercentage jij gaat betalen in 2025? Je leest het hieronder.
Bijtelling voor elektrische auto’s in 2025
Om duurzaam rijden te stimuleren heeft de Nederlandse overheid de afgelopen jaren korting gegeven op het bijtellingspercentage voor elektrische voertuigen. Door de jaren heen is die korting steeds verder afgebouwd. De bijtelling voor nieuwe elektrische auto’s wijzigt ook in 2025. Voor een nieuwe volledig elektrische auto uit 2025 gelden de volgende tarieven:
- 17% over de eerste 30.000 euro van de cataloguswaarde (de zogenaamde ‘bijtellingscap’);
- 22% over het resterende gedeelte van de cataloguswaarde.
Bijtelling voor hybride-auto’s in 2025
De bijtellingspercentages voor hybride-auto’s blijven in 2025 ongewijzigd: voor een nieuwe auto uit 2025 betaal je 22% bijtelling over de cataloguswaarde.
Motorrijtuigenbelasting (mrb) in 2025
De hoogte van de mrb – in de volksmond vaak ‘wegenbelasting’ genoemd – is afhankelijk van de brandstof, emissie en het gewicht van het voertuig. Wat je uiteindelijk exact betaald aan mrb verschilt per provincie (deze is namelijk afhankelijk van de provinciale opcenten). Hoe hoog de wegenbelasting precies uitvalt is op dit moment nog niet bekend; de verschillende tarieven wél.
Mrb voor elektrische auto’s in 2025
Op dit moment betalen eigenaren van emissieloze auto’s geen motorrijtuigenbelasting. Met ingang van 2025 komt daar verandering in. Vanaf 2025 wordt de korting op de mrb namelijk voor het eerst afgebouwd. Dat betekent dat je als eigenaar van een elektrische auto 25% van het totale tarief gaat betalen. Als de plannen kloppen loopt dit tarief in de komende jaren geleidelijk aan op naar 100% in 2030.
Mrb voor hybride-auto’s in 2025
Ook de korting op de mrb voor hybride-auto’s neemt in 2025 verder af. Waar je in 2024 nog de helft van het tarief betaalt, gaat dat percentage in 2025 omhoog naar 75%. Vanaf 1 januari 2026 verdwijnt de korting voor hybride auto’s volledig en gaan eigenaren dus het reguliere tarief betalen.
Belasting van personenauto’s en motorrijwielen (bpm) in 2025
Bpm (Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen) is een eenmalige belasting die in rekening wordt gebracht bij de aanschaf van een nieuwe auto of motor. De hoogte van de bpm is afhankelijk van de co²-uitstoot van het voertuig: hoe hoger die uitstoot, hoe meer je betaalt.
Bpm voor elektrische auto’s in 2025
Uit verschillende bronnen blijkt dat de bpm-vrijstelling voor emissieloze auto’s die in 2024 nog geldt, in 2025 komt te vervallen. Dat betekent dat je vanaf 1 januari 2025 ook bpm gaat betalen bij de aanschaf van een nieuwe elektrische auto. Tot op heden is deze berichtgeving echter nog niet bevestigd op de website van het RVO.
Bpm voor hybride-auto’s in 2025
Sinds 2017 kent de bpm een speciaal tarief voor plug-in hybrides. Tegenwoordig kunnen de uitstootcijfers van hybride-auto’s nauwkeuriger worden berekend en daarom vervalt dit speciale tarief. Dit betekent dat de hoogte van de bpm in veel gevallen zal worden verhoogd ten opzichte van 2024.
Accijns op fossiele brandstoffen in 2025
Voor iedereen die nog regelmatig aan de pomp staat is er goed nieuws: de accijnsverlaging van 2024 blijft ook in 2025 gelden. Dat betekent dat je per liter 79 eurocent aan accijns blijft betalen voor benzine, 52 eurocent voor diesel en 19 cent voor lpg.
Elektrisch shortleasen tegen een lage bijtelling?
Profiteer nu het nog kan! Bij Blankert hebben we verschillende elektrische auto’s beschikbaar tegen een aantrekkelijke bijtellingstarieven van 8%, 12% en 16%.