Incl. BTW.Excl. BTW.
Dezelfde dag rijden
Per dag opzegbaar
Geen vaste looptijd
Snel en persoonlijk contact
8,8

Tips voor elektrisch rijden in de winter

Tips voor elektrisch rijden in de winter

Rijd je elektrisch en ben je benieuwd hoe je comfortabel en zonder problemen de winter doorkomt? De accu van een elektrische auto presteert het beste bij gematigde temperaturen – meestal tussen de 15°C en 25°C. Hierdoor kan het rijbereik van je elektrische auto in de winter lager uitvallen. Benieuwd hoe je alles uit je accupakket haalt en wat je nog meer kunt doen om het maximale te halen uit jouw winterse rijervaring? In deze blog zetten we een aantal belangrijke tips voor je op een rij!

Haal het maximale uit je accupakket

Hoewel accu’s steeds geavanceerder worden en elektrische auto’s steeds verder kunnen rijden op één acculading, blijft de temperatuur van invloed op de prestaties. Gelukkig zijn er verschillende dingen die je kunt doen om de actieradius van je elektrische auto te optimaliseren. Hieronder hebben we een paar tips voor je op een rij gezet.

1. Verwarm voor tijdens het laden
De meeste elektrische auto’s, zoals de Tesla Model 3, Volkswagen ID.3 en de Volkswagen ID.5 beschikken over een handige app waarmee je op afstand toegang hebt tot verschillende functies. Het voorverwarmen van de auto’s is er daar een van. Door je EV voor te verwarmen terwijl deze aan de lader staat, stap je niet alleen direct in een warme auto; het is ook nog eens lekker efficiënt!

2. Slim vaart minderen met regeneratief remmen
Laat je auto waar mogelijk uitrollen en gebruik regeneratief remmen om energie terug te winnen. Regeneratief remmen benut de energie die normaal gesproken verloren zou gaan door deze om te zetten in elektrische energie en terug te sturen naar de batterij. Dit bevordert de efficiëntie van de auto én vermindert slijtage.

3. Beperk je snelheid
Bewust omgaan met je snelheid maakt je deelname aan het verkeer niet alleen een stuk veiliger, het is ook veel voordeliger voor je energieconsumptie. Hoe sneller je rijdt, hoe hoger het verbruik.

Benieuwd naar meer tips? We schreven er onlangs een artikel over!

Handige rijhulpsystemen bij gladheid

Veel mensen vinden het spannend om de weg op te gaan als het glad is. Daar valt best wat voor te zeggen, want rijden bij gladheid kan erg verraderlijk zijn. Gelukkig zijn er verschillende rijhulpsystemen ontwikkeld die het rijden onder winterse omstandigheden een stuk veiliger hebben gemaakt. Hieronder volgen er een aantal.

ABS
ABS is de afkorting voor anti-blokkeersysteem en voorkomt dat de remmen blokkeren als je te hard remt. Als je te hard remt bestaat namelijk de kans dat je grip verliest en dat je begint te glijden. Je kunt je voorstellen dat dit voor gevaarlijke situaties kan zorgen.

ASR/TCS
Een ander belangrijk hulpsysteem bij winterse omstandigheden is tractiecontrole, ook wel bekend als ASR (Anti Slip Control) of TCS (Traction Control System). Dit systeem doet voornamelijk zijn werk bij het wegrijden vanaf een gladde ondergrond, zoals een parkeerplaats of voor het stoplicht. Tractiecontrole voorkomt wheelspin en zorgt ervoor dat je je auto gecontroleerd in beweging kunt brengen.

ESP
En dan – last but not least – het Electronic Stability Programme, beter bekend als ESP. ESP grijpt in op het moment dat de bestuurder van een auto de controle over het stuur verliest of als een wiel plots geen grip meer heeft. ESP kan de remmen activeren en het draaien van de wielen aanpassen om de auto zo weer in toom te krijgen. Dit systeem is sinds 2011 verplicht voor alle nieuwe modellen die op de markt verschijnen.

Het is ten zeerste aan te raden om bovenstaande systemen ingeschakeld te houden zodra je rijdt onder winterse omstandigheden. Naast de genoemde systemen zijn winterbanden natuurlijk van cruciaal belang én zijn er auto’s die beschikken over speciale rijmodi voor winterse omstandigheden, zoals de Kia e-Niro EV.

Maak slim gebruik van stoelverwarming

De verwarming en de airconditioning van een elektrische auto verbruiken veel energie. Toch wil je de klimaatbeheersing van je auto niet helemaal uitzetten, want ze zijn bepalend voor het comfort en je wil niet bevroren aankomen op je plaats van bestemming. In plaats van de hele auto te verwarmen is het een stuk efficiënter om alleen de stoelverwarming aan te zetten – dat kost namelijk veel minder energie. Met de stoelverwarming aan kun je de temperatuurregeling gerust twee tandjes lager zetten.

Voorkom vastgevroren laadkabels

Met het aantal elektrische voertuigen dat de afgelopen jaren fors is toegenomen, is er ook een probleem dat steeds vaker opspeelt: vastgevroren laadkabels. Dit probleem ontstaat vaak doordat stuifsneeuw smelt en vervolgens weer bevriest. Gelukkig zijn er een aantal tips om vastgevroren laadkabels te voorkomen. Zo is het belangrijk om de stekker altijd droog in te steken op het moment dat je de auto met de laadkabel verbindt. Een andere slimme tip is om de auto al voor te verwarmen op het moment dat de laadkabel nog is ingeplugd. Tenslotte is het verstandig om de auto – indien mogelijk – beschut te parkeren, bijvoorbeeld tussen huizen of tussen andere auto’s.

Schakel het automatisch inklappen van de autospiegels uit

Steeds meer auto’s beschikken over een functie waarbij de spiegels automatisch in- en uitklappen bij het vergrendelen en ontgrendelen. Op zich een fijne functie, want ingeklapte spiegels zijn minder kwetsbaar voor vandalisme en nemen minder ruimte in, waardoor ze minder snel beschadigd raken door passerende voertuigen, voetgangers of fietsers. Tóch kan deze functie bij vorst een nieuw soort probleem veroorzaken: autospiegels die niet meer uit willen klappen. Om vastvriezen te voorkomen kun je overwegen om deze functie uit te schakelen. Dit kun je doen via het menu van je auto.

Copyright © 2025 - Blankert Shortlease

Deze website is ontwikkeld door B&S Media Internetmarketing